Prostota konstrukcyjna i niski pobór energii pozwalają sygnalizowanie hamowania tam, gdzie jeszcze wczoraj było to trudne.
- W pojazdach bez sprawnej instalacji elektrycznej
- W pojazdach holowanych
- W rowerach
- W dorożkach lub innych pojazdach zaprzęgowych
- W motorówkach i innych pojazdach pływających (raczej tych szybko pływających)
- W pojazdach latających (także lotnie, motolotnie - UFO podobno już ma!)
- Być może także i podczas jazdy wierzchowcem, ale nie wiadomo czy nie stanowiłoby to ujmy na honorze (a jak to zamontować ?).
Inny sposób działania pozwala na zdublowanie informacji o hamowaniu - co zwiększa niezawodność przekazu - oraz uzupełnia istniejące rozwiązania o takie przypadki, które nie są sygnalizowane tradycyjnymi sposobami:
A. Podczas niespodziewanej akcji hamowania zdejmowana jest noga z pedału gazu i naciskany pedał hamulca. Już przy zdjęciu nogi z gazu rozpoczyna się proces hamowania silnikiem - zadziała wtedy czujnik bezwładnościowy - lecz nie będzie jeszcze działać sygnalizacja hamowania związana z naciśnięciem hamulca. Różnica kilku milisekund pomiędzy zamknięciem obwodu bezwładnościowego i hamulca zasadniczego, w przypadku błyskawicznego naciśnięcia później pedału hamulca, zwiększa się dodatkowo o następnych kilka milisekund z powodu czasu potrzebnego na rozżarzenie włókna żarówki światła stop. Każda zwłoka w przekazaniu informacji do jadących za nami to kilka metrów straty - często kończy się to stłuczką i niepotrzebnymi kłopotami, mimo że nie z naszej winy.
B. Jadący na czele kolumny kierowca ma lepszą ocenę zagrożeń na drodze:
roboty drogowe
dzieci lub piesi w pobliżu jezdni
rowerzysta
zwierzęta w pobliżu
przeszkoda na drodze
wyrwa w jezdni lub inne podobne
Widząc to, przewidujący kierowca z reguły zwalnia nogę z gazu i przygotowuje się do akcji hamowania. Taka akcja powoduje zmniejszanie prędkości, czyli hamowanie, lecz bez informowania jadących z tyłu o tym fakcie i o przyszłym niebezpieczeństwie. Dlatego też doświadczony kierowca, pragnąc uniknąć najechania z tyłu, daje znaki światłami stop naciskając lekko kilka razy pedał hamulca... O ile ma na to czas. Kierowca posiadający wymienione do tej pory zalety i jednocześnie nowoczesny, dba o swoje tyły i spokój ducha instalując dodatkowe bezwładnościowe światło stop.
|