Zasada działania

Przejdź do zasady dzialania Przejdź do rozwiazań konstrukcyjnych Przejdź do zastosowań Przejdź do grafiki dynamicznej Przejdź do cen i terminów Przejdź do wlascicieli i sponsorów Przejdź do producenta

     Podczas hamowania pojazdu, na wszystkie ciała znajdujące się wewnątrz pojazdu i poruszających się przed hamowaniem razem z pojazdem, zaczyna działać niezrównoważona siła skierowana w kierunku dotychczasowej jazdy. Jest ona tym większa, im większe jest opóźnienie pojazdu (im silniejsze i bardziej gwałtowne hamowanie)-bezwładność wszystkich ciał usiłuje zachować dotychczasową prędkość w danym kierunku i dlatego siła ta nazywana jest siłą bezwładności. (Z tego też powodu zapinamy pasy bezpieczeństwa). Czujnik posiada masę bezwładną reagującą na opóźnienie pojazdu i włączającą odpowiedni przekaźnik w przypadku przekroczenia zadanej wartości. To powoduje zaświecenie odpowiednich lampek i sygnalizowanie stanu hamowania. Po ustąpieniu opóźnienia lub zmniejszeniu poniżej zadanej wielkości przekaźnik rozłącza obwód.

     Proszę zwrócić uwagę na następujące zjawiska:

  1. Szybkie zdjęcie nogi z pedału gazu powoduje wystąpienie opóźnienia, a więc w konsekwencji zaświecenie lampek sygnalizujących hamowanie bezwładnościowe.
  2. W przypadku użycia hamulca zasadniczego, podczas rzeczywistego hamowania, lampki również będą się świecić
  3. Po skończonej akcji hamowania -przy zerowej prędkości-lampki nie będą świecić mimo, że nadal przyciśnięty będzie pedał hamulca zasadniczego i nadal świecić się będą tradycyjne światła stopu.
  4. W przypadku mało czułego (np. zapieczone cylinderki, zużyte okładziny) hamulca lub wcześniejszego załączania obwodu elektrycznego przed akcją hamowania - może zdarzyć się sytuacja, iż podczas jazdy świecić będą się światła stopu a nie będą świecić się światła sygnalizujące hamowanie bezwładnościowe - w takim jednak przypadku nie będzie hamowania pojazdu a tylko jego bardzo wolne spowalnianie.
  5. Podczas jazdy z góry ze stałą prędkością czyli tzw. .hamowaniem sinikiem, światła STOP nie świecą się natomiast czujnik wykazuje niezrównoważoną siłę skierowaną do przodu i słusznie informuje innych o hamowaniu - które może być przecież bardzo silne i skuteczne!
  6. Podczas hamowania silnikiem na przykład na śliskiej nawierzchni bezwładnościowe lampki hamowania zaświecą się bez zaświecenia świateł STOP
  7. Podczas parkowania " z górki " światła bezwładnościowe będą się świecić o ile nie zostaną celowo wyłączone, jest to stan hamowania w miejscu - spuszczenie hamulca ręcznego oraz wrzucenie na luz spowodowałoby przecież stoczenie pojazdu.


Rozmiar: 27703 bajtów
Przejdź do strony głównej